Skarpe kundebreve

 

 

 

 

Ole Wejse Svarrer

Journalist, forfatter, rådgiver

og underviser i skriftlig kommunikation

 

mail: wejse@skriiv.dk

mobil: 2071 6465

 

Det er et fundament for al kommunikation i Coloplast, at vi er ærlige, direkte og taler ordentlig med hinanden - også når budskabet ikke er positivt! Det er ikke let, men Ole Wejse Svarrer gav os tre konkrete værktøjer, som vi kunne bruge med det samme. Ole var god til at at bringe vores hverdag ind i undervisningen, så den blev nærværende og relevant. Det var en sjov workshop med et overraskende stort udbytte'.

 

Christian Bech Høngaard

Head for Corporate Branding & Marketing Service, Coloplast

DAGSKURSUS ELLER OVER FLERE DAGE

Skarpe kundebreve, der hegner budskabet ind

Skriv så kunderne forstår dit budskab og foretager den handling, som du gerne vil opnå. Et godt brev sparer dig for unødige efteropgaver og misforståelser. Du lærer at skrive breve og e-mails til borgerne om vanskelige emner, så du bliver forstået. Du lærer at sætte dig i kundens sted og får bunkevis af tips og gode råd til bedre breve. Uanset om de er fysiske eller elektroniske.

Kurset kan have to formål:

 

  1. Gøre medarbejderne bedre til at skrive breve og mails til kunderne, så kunderne får svar på deres spørgsmål, så kundecenteret efterfølgende sparer tid på ikke at besvare spørgsmål.
  2. Gøre standardbrevene bedre, så de besvarer kundernes spørgsmål og fremstår logiske og skarpe.

 

En vigtig del af kurset handler om, hvad man skal være opmærksom på, når kommunikation foregår elektronisk.

 

Uanset retning er det målet, at skrive breve, som kunderne oplever som venlige og forståelige med et klart budskab. Vi tager afsæt i konkrete breve fra hverdagen og deltagernes udfordring med den skriftlige kommunikation med borgerne.

 

Efter kurset kan du:

 

  • Finde og skrive det vigtigste først
  • Vurdere et brev ud fra modtagerens synspunkt
  • Skrive et brev i et sprog, som modtagerne forstår
  • Være bevidst om hvilke signaler et for svært formuleret brev sender til modtageren
  • Give sparring på kollegaers breve i dagligdagen

 

Kurset foregår over flere gange og bygges op af følgende elementer:

 

  • Introduktion: Rundt om kurset, program, mål og struktur
  • Refleksion: En kunde fik et brev; Hvad tænkte han? Spørgsmål? Tonen? I øjenhøjde? Accept af præmissen for kendelsen?
  • Dialog: Hvad skal et brev? Hvorfor skriver vi som vi gør? Hvordan tiltaler vi borgerne?
  • Teori: Hvordan finder jeg det vigtigste og får det tydeligst frem?

 

fakta

 

Kurset afvikles typisk over flere undervisningsdage. Men det kan også afvikles på en dag.

 

Før kurset får alle deltageren en føropgave, som skal løses. Den øger læringen og gør deltagerne mere motiverede. Der er overskuelige hjemmeopgaver mellem kursusdagene.

 

Kurset handler først og fremmest om at gøre medarbejderne bedre til at skrive breve, som kunderne forstår og finder relevante.

 

Men kurset kan også bruges til at ændre standardbreve.

 

Ring på 2071 6465 eller send en mail til wejse@skriiv.dk for at få et uforpligtende tilbud.

 

Undervisning og rådgivning i kommunikation

 

 

 

 

 

SKRIIV ApS

Rådgivning og undervisning i kommunikation

www.skriiv.dk | wejse@skriiv.dk | 2071 6465

Kielshøj 24 | 3520 Farum | CVR 34689385